26-го квітня 2010 р. спілка «Громадянський дозор» провела у. Нікополі мітинг в захист екологічних і соціальних прав жителів контрольованої зони Запорізької АЕС. Резолюція мітингу була надіслана керівництву держави та міському голові С.Старуну. Хоча міська влада відмахнулася від вимог своїх громадян, резолюція мітингу була направлена нами на адреси Президента України, Кабміну та Верховної Ради України і нещодавно спілка «Громадянський дозор» отримала відповідь на це звернення від заступника міністра палива та енергетики Н.Ю.Шумкової, у якому говориться наступне:
МІНІСТЕРСТВО ПАЛИВА ТА ЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
Голові спілки «Громадянський дозор» Шановний Юрію Дмитровичу!
На виконання доручення Секретаріату Президента від 23.06.2010 № 22/063508-04 та Секретаріату Кабінету Міністрів від 23.06.2010 .№ 4 І-Б-026067 04-1 Міністерство палива та енергетики уважно розглянуло звернення Спілки «Громадянський дозор» до Президента України від 05.06.2010. Насамперед, хочемо звернути Вашу увагу, що атомники з розумінням славляться до стурбованості громадськості питаннями прав населення зони спостереження Запорізької АЕС щодо безпечного для життя і здоров'я довкілля.
У зверненні Ви висловлюєте занепокоєння станом та безпекою історичного регіону України, батьківщини п'яти запорізьких Січей, а також стурбованість порушенням громадянських прав населення країни щодо надання компенсацій і пільг населенню, яке проживає в зоні розташування атомної електростанції. Дякуємо Вам і всім учасникам мітингу за Вашу активну життєву позицію та надаємо детальну інформаційну довідку стосовно порушених у зверненні питань.
Додаток на 10 арк.
З повагою, Заступник міністра Н.Ю.Шумкова
Додаток до листа Мінпаливенерго
ІНФОРМАЦІЙНА ДОВІДКА
Стосовно безпеки експлуатації Запорізької АЕС нам за дорученням Секретаріату Президента нам повідомили, що ЗАЕС має один із найкращих показників не тільки в Україні, але й у СНД, що неодноразово високо оцінювалося міжнародними експертами, а крім того, в питаннях охорони навколишнього середовища ЗАЕС досягла успіхів і у своїй галузі є одним з лідерів у даній сфері. Так все просто і зрозуміло – нема чого аборигенам хвилюватись за пронизуючий рев від аварійних зупинок блоків цієї АЕС, за наповнену тритієм воду, що цілодобово витікає із ставка -охолоджувача станції прямо до міського водозабору Нікополя, за кризові генетичні порушення у нікопольських дітей і тисячі інших аспектів впливу будь якої АЕС, що працює у «нормальному режимі».
Стосовно викладених в Резолюції вимог «переглянути діючу енергетичну стратегію України та скасувати плани будівництва нових ядерних реакторів на Запорізькій АЕС та в Україні» (п.1 Резолюції), Мінпаливенерго повідомляє нам, що ключові пункти діючої Стратегії включають продовження терміну експлуатації діючих АЕС України та будівництво нових енергоблоків. На сьогоднішній день прийнято рішення про будівництво двох енергоблоків на Хмельницькій АЕС, але рішення органів влади про будівництво 7 і 8 блоків на майданчику Запорізької АЕС не прийнято, хоча нам відомо, що в Енергодарі вже готуються до відведення земельної ділянки під їх розміщення. Певно саме з цією метою, у листі Мінпаливенерго нам повідомляють, що: «Запорізька АЕС це енергобезпека всієї країни, екологічний добробут, додаткові робочі місця і серйозна соціальна інфраструктура. Тому будівництво нових блоків на майданчику ЗАЕС відкриває хороші перспективи підвищення якості життя і умов праці не тільки колективу ВП ЗАЕС, але й м. Енергодар, і регіону розміщення Запорізької АЕС в цілому. Будівництво нових енергоблоків, безумовно, позитивно позначиться на економіці регіону. Хотілося б підкреслити важливий момент: атомна станція це стабільний працедавець і платник податків. Нові енергоблоки це нові робочі місця, будівництво об'єктів житлово-комунального і соціальної о призначення, розвиток регіону».
Вже майже 25 років, з моменту пуску першого реактору ЗАЕС , нікопольці, та і всі інші мешканці регіону (за винятком Енергодару) переконуються, що окрім радіонуклідів, хвороб і страху за майбутнє вони нічого іншого не отримують. Саме цікаве, що мінпаливські поборники атомної енергетики на наші вимоги «забезпечити подальший розвиток національної енергетики за рахунок підвищення енергоефективності та енергозбереження в усіх галузях, а також широкого використання відновлювальних джерел енергії» (ті.2 Резолюції) повідомляють, що, наприклад, сонячна та вітрова енергетика надзвичайно шкідливі, а тому на сьогоднішній день в Україні з допомогою відновлювальних джерел енергії виробляється близько 6-7 % електроенергії, а основна частина необхідної кількості електроенергії виробляється і буде вироблятися на атомних та теплових електростанціях, і при тому, що навіть у Чехії альтернативна енергетика становить вже біля 40%.
На нашу вимогу «припинити розширення та експлуатацію сховища відпрацьованого ядерного палива (СВЯП) Запорізької АЕС та вжити заходи щодо перевезення ядерних відходів відпрацьованого палива у централізоване сховище» (п.З Резолюції) на повідомляють, що зараз відпрацьоване ядерне паливо України вивозиться на переробку в Росію (крім ВЯП Запорізької АЕС). Запорізька АЕС першою з атомних електростанцій України пішла шляхом будівництва власного сховища і побудувала на території проммайданчика сухе сховище відпрацьованого ядерного палива (СВЯП). розраховане на зберігання ВЯП на протязі 50 років.
За проектом сховище розраховано на 380 контейнерів (перша черга 100 контейнерів, друга 280 контейнерів), в яких можна помістити 9000 збірок з відпрацьованим ядерним паливом. Попри шалені показники радіації на СВЯП ЗАЕС які мені довелось власноруч вимірювати, Мінпаливенерго у черговий раз запевняє нас, що ніякого впливу СВЯП на рівень радіаційного фону в регіоні розміщення АЕС не має, а з метою дотримання проектних величин радіаційного стану по периметру майданчика СВЯП побудована радіаційно-захисна стіна. При цьому світове наукове товариство прийшло до висновку, що безпечних систем збереження ВЯП та інших радіоактивних відходів у світі не має.
Стосовно нашої вимоги щодо «організації щорічного медичного моніторингу населення, яке проживає в зоні спостереження ЗАЕС, його безкоштовне лікування та державне страхування на випадок радіаційного впливу» (п.4 Резолюції) Мінпаливенерго погоджується, що діюче українське законодавство закріплює право населення територій, де розміщені ядерні установки (зокрема, енергоблоки АЕС). на соціально-економічну компенсацію ризику їх діяльності. Так. в 1995 році Верховною Радою України був прийнятий Закон України «Про використання ядерної енергії і радіаційну безпеку». В цьому Законі в статті 12 були визначені соціально-економічні умови проживання і роботи громадян в місцях розміщення ядерних установок. Проте до цього часу, реалізованою є лише така форма компенсації як 30 % знижка в оплаті за електроенергію для населення, яке проживає в 30-кілометровій зоні атомних електростанцій. В 2005-2006 роках Верховна Рада України прийняла Закон № 232-16 від 05.10.2006 «Про внесення змін до деяких законів України (щодо соціального захисту населення, що проживає в зоні спостереження)». Цим Законом внесені зміни і доповнення до Законів України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» та «Про електроенергетику». Зокрема, в статті 12 в частині першій говориться: «Населення територій, на яких розміщуються підприємства по видобуванню уранових руд, ядерні установки, об'єкти, призначені для поводження з радіоактивними відходами, має право на соціально-економічну компенсацію ризику від їх діяльності, зокрема на: встановлення особливого режиму енергоспоживання, створення спеціальної соціальної інфраструктури та щорічний медичний моніторинг окремих груп населення. яке проживає в зоні спостереження, що здійснюється у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України". Закон введено в дію з 1 січня 2008 року, і Кабінету Міністрів було доручено підготувати його до введення в дію з моменту опублікування закону. Однак реальні дії по реалізації закону до цього часу не проведені.
В 2009 році депутатом С.Б. Тулубом розроблено черговий законопроект «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування питань соціального захисту населення, яке проживає на території зони спостереження....», який теж стосується права населення територій, на яких розміщені ядерні установки (зокрема, енергоблоки АЕС). на соціально-економічну компенсацію ризику їх діяльності. Але в цьому законі немає чіткого формулювання з медичного моніторингу населення, яке проживає в зоні спостереження, і це питання вимагає подальшого доопрацювання на законодавчому рівні. А для ініціювання цього процесу необхідні спільні зусилля: і місцевих органів влади, і екологів, і атомників, і представників громадських організацій!. Очолювана ж міським головою С.Старуном міська влада мовчить, бо зайнята своїми особистими проблемами. Від моєї ж пропозиції звернутися до керівництва країни з вимогами резолюції нашого мітингу вона просто відмахнулася, а тому нікопольцям добре треба думати, за кого голосувати у цьому році на місцевих виборах.
Стосовно вимоги «забезпечення медичного та протиаварійного захисту населення зони спостереження ЗАЕС згідно світових стандартів» (п.5 Резолюції) Мінпаливенерго обмежилося посиланнями що, захист населення зони спостереження ЗАЕС проводиться відповідно до вимог Закону України «Про захист людини від впливу іонізуючого випромінювання», «Про використання ядерної енергію та радіаційну безпеку». «Основних положень організації системи готовності і реагування ДП НАЕК «Енергоатом» на аварії і надзвичайні ситуації на АЕС», а також «Аварійного плану ВГІ ЗАЕС», розробленого на основі «Типового аварійного плану АЕС України» і таким чином проігнорувало не тільки світові стандарти, але елементарний гуманізм у відношенні до населення зони спостереження.
На нашу вимогу щодо «припинення продувки ставка охолоджувача ЗАЕС у Дніпро та переведення станції на оборотне водоспоживання» (п.6 Резолюції), міністерські працівники погоджуються, зо «за проектом технічне водозабезпечення станції зворотне і базується на ставку-охолоджувачі. бризкальних басейнах і градирнях і що Запорізька атомна електростанція технологічно тісно пов'язана з Каховським водосховищем. Вона бере свіжу воду, пропущену через ЗаТЕС в якості підпитки ставка-охолоджувача, і ставок-охолоджувач продувається в Каховське водосховище з витратою біля 10 м.куб\сек цілий рік. Нам повідомляють, що дозволом на безперервну продувку ставка-охолоджувача ЗАЕС є рішення № 4 від 15 травня 1995 року спільної колегії Мінекобезпеки та Держкоматому України та наказ Генерального директора ВП ЗАЕС і найголовніше, на думку міністерства, безперервна продувка ставка-охолоджувача не впливає на якість води в Каховському водосховищі.
Стосовно наших вимог:«встановити на території зони спостереження ЗАЕС оплату за спожиту населенням електроенергію, бюджетними установами та суб'єктами господарської діяльності на рівне 50% від діючого тарифу» (п.7 Резолюції) та «забезпечити 100% надходження до бюджетів населених пунктів зони спостереження ЗАЕС коштів фондів охорони навколишнього середовища» (п.8 Резолюції), Мінпаливенерго погоджується, що діюче українське законодавство закріплює право населення територій, де розміщені ядерні установки (зокрема, енергоблоки АЕС). на соціально-економічну компенсацію ризику їх діяльності.
Проте, 20 травня 2010 року Конституційний суд України у справі конституційного звернення Президента України визнав неконституційними і відмінив деякі положення Закону «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку», зокрема, вказав, що встановлення податків і зборів є виключно в компетенції Верховної Ради України і не може бути делеговано уряду. Таким чином Нікополь у черговий раз залишився ні з чим. Сама цікава відповідь отримана від Мінпаливенерго стосовно вимоги «забезпечення належного, безкоштовного та безперервного інформування мешканців регіону зони спостереження ЗАЕС щодо стану ядерної та радіаційної безпеки та встановлення з цією метою достатньої кількості інформаційних табло у Нікополі та інших населених пунктах ІОНИ спостереження атомної станції» (п.9 Резолюції) та «забезпечити населення зони спостереження ЗАЕС безкоштовними засобами провідного радіомовлення на випадок повідомлення про надзвичайні ситуації» (п. 10 Резолюції). Нам повідомляють, що Запорізька АЕС і так виконує встановлені діючим законодавством України вимоги по відношенню до інформування громадськості з питань діяльності станції. Всю необхідну інформацію будь-який громадянин може отримати в інформаційному центрі Запорізької АЕС. А щодо дозиметричних табло, то то нам їх більше не поставлять , бо «табло -це електронний пристрій, який з технічних або погодних умов може спотворювати дані про радіаційний фон, що може викликати більшу паніку серед населення, ніж його відсутність».
Стосовно вимоги «вжити державні заходи щодо ліквідації каскаду дніпровських водосховищ та попередження затоплення промислового майданчика ЗапорізькоїЛЕС» (п.11 Резолюції), то нас знову запевнили, що безпека Запорізької АЕС закладена в кожен етап будівництва, в кожен технологічний процес і гіпотетичний прорив гребель каскаду дніпровських водосховищ не призведе до затоплення території проммайданчика Запорізької АГС. так як рівень проммайданчика вищий від рівня можливого затоплення.
Але апофіезом урядової відповіді стало «компетентне» твердження посадовців Мінпаливенерго про те, що «Нікопольська міська державна адміністрація та міська рада належать до сфери управління Запорізької обласної державної адміністрації», хоча зазальновідомо, що Нікополь адміністративно належить до Дніпропетрповської області.
|